Longering med Lisa

Dagen var så som så här: Jag åkte till skolan och hade fysik, klassråd, lunch, engelska, so. Sedan så cyklade jag hemåt och länktade tills jag skulle få komma ut till Knarsta så jag skulle få longera Lisa på riktigt och inte bara ta grimmskaftet och leka utan köra på seriöst. Ja men, det är ju så mycket enklare att göra det seriöst och man blir mera konsentrerad när man är själv och gör som sagt allt på alvar. Jag tjatade massor på mamma att hon skulle skjussa ut mej men då tjata jag så mycket att hon istället blev förbannad.
Men men, det spöregnade när pappa äntligen hade kommit och hämtat mej, så jag var lite tveksam om jag värkligen skulle gå ut till stallet. Men så när vi var hemma så slutade det regna... Så jag och Sabina traskade ut till stallet och när jag skulle ta in Lisa ur hagen och stalla up henne i stallgången så hade hon ju ingen grimma så jag fick ta och göra en horsemanship grej och leda med halsring. Och det gick bra :) Så borstade vi henne, tränsade och så kom ju ett problem. Jag viste inte hur man ska sätta in den dära linan i bettet... För det är ju som en lina och sedan är det ju som en läder extra lina och sedan en krok som man knäpper. Så jag körde in den i ena ringen och sedan knäppte fast kroken i andra ringen, och jag vette fan om det blev rätt men jag fick bra kontakt med henne ändå. Vi gick ut på ett hjärde och så var ju grästen så högt till Lisas knän så hon blev ju så frästad så hon tog ned huvudet hela tiden i skritten. Men jag försökte faktiskt att göra så hon inte gjorde det men då minskade hon lite på volten. Tänkte ändå träna mera i långa travsteg. Och gösses vad duktig hon var. Hon fyfte höga knän och så veva jag lite med änden av linan så hon skulle trava ännu fortare och det gjorde hon. Så sa jag ''prroo'' eller hur man skiver det och hon blev bara mer och mer lyhörd till min röst. Men hon har ju dom dära shetlandsponny hyfsen och trixen att plötsligt stanna till och börja käka men jag förstod ju att jag inte kunde göra mer än att dra upp huvudet för det är ju taskigt att gå ut på godaste gröna ängen och sedan bara arbeta. Men vi fortsatte träningen och vi trava mera och galopperade mycket också. Men det blev bara va 30-40 min eftersom jag inte vill att hon ska bli sjuk eller sträcka sej. Så jag nöjde mej med ett par varv trav och en nöjd Lisa. Hon blev så mallig när man berömde henne. Hon blir ju lite hetare hemmåt men så lät jag henne käka hur mycket hon ville och så fick hon komma till mej när hon kände sej långt borta. Så gick jag och Sabina på och så ropade jag på Lisa när hon var ca 7 m borta. Då kommer hon i galopp! Herre gud, benen flög åt alla håll och kanter men så började hon att trava och sedan skritta. Det var som ''neej, lämna inte meeej'' :)

Så efter det när jag ropade på henne så började hon att trava ifatt oss när hon kom för långt bak. Var lite kul att se. Nu ska jag göra annat så vi hörs, ps har inga bilder tyvärr men det kommer lite suddiga bilder från i Tidsags :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0